сряда, 31 март 2010 г.

Хранене и здраве през пролетта


   Пролетта е преходен период от зимния студ към летните горещини (от Ин към Ян), сезон, в който температурите и времето се променят с часове. Влажно и дъждовно, ветровито и студено, топло и горещо се редуват и оказват влияние върху организма ни, като създават условия за появата на различни болести. Затова по време на ранна пролет е важно да се предпазваме да не се простудим, а в късна пролет – да се регулираме спрямо затоплянето и да прочистваме организма си от патогенната горещина. 


     Енергията в природата започва да се активизира, топлината се завръща и дните стават все по-дълги. От тъмните студени месеци на зимата започва да се увеличава янската енергия в природата.

    Необходимо е да се обличаме топло, за да се предпазим от нахлуване на студ и вятър в тялото – тези патогенни фактори лесно и неусетно причиняват настинка, грип и други болести на дихателните пътища.

    Важно е да се поддържа и успокоява работата на черния дроб - органът, който според науката чигун и китайската медицина се активизира най-много на пролет.

    Според древните китайски източници през пролетта не е желателно да се ядат прекалено люти и янски храни, защото те могат да разпалят горещина в черния дроб, която се покачва нагоре към главата и може да доведе до главоболие, виене на свят, зачервяване на очите, високо кръвно налягане и др. Тези състояния се регулират с консумирането на повече зеленчуци като целина, зелен лук, ряпа, репички, спанак, салата, овчарска торбичка, глухарче, лобода, левурда, авокадо, а също и с такива плодове като круши, киви, банани, карамбола и ягоди. Сега е време тежките меса да се заменят с растителни видове храни. Подходящо е да се готвят леки гозби с остри, сладки и ароматични подправки и храни, които стимулират движението на енергията в тялото по посока нагоре и навън. Запарките и чайовете от роза, лайка, хризантема, зелен чай, мента, живовляк, медуница, трицветна теменуга са еликсир за организма през пролетта! 


    Важно е да укрепим работата на стомаха и далака, чийто функции са отслабнали на пролет. Това е така, защото според теорията за петте елемента Дървото (черният дроб) разрушава Земята (далака и стомаха). С други думи, когато черният дроб се активизира прекалено много (както става на пролет), неговата енергия контролира храносмилането. С това се обясняват честите случаи на дискомфорт в стомашно-чревния тракт през пролетта: гадене, оригване, болки и подуване на стомаха и корема, лошо храносмилане и др. Подходящо е да използваме повече леки супи и каши, които тонизират и регулират функциите на далака и стомаха, както и други храни със сладък и ароматен вкус (ябълки, жожоба (хинап), моркови, тиква, корен от клинавиче, картофи, семе от лотос).

Емоциите, които са тясно свързани с работата на черния дроб са гневът и раздразнението. Причината за тях се състои в натрупването на патогенен Огън (горещина) в черния дроб. Киселите храни предпазват черния дроб от излишък на вътрешна горещина (Ян) в черния дроб. От друга страна, горчивите храни имат тенденцията да подхранват и поддържат нормалната функция на този орган.

За да бъдем бодри и свежи и да избягваме емоционалните изблици на гняв и избухливост, е полезно да си правим чести пролетни разходки из парковете и планините, където зелените багри на растенията и уханието на цветята ще се отразят положително за тялото и психиката ни. От друга страна, редовното трениране на мисловното упражнение по чигун е незаменим начин за натрупване на жизнени сили и ведро настроение.

За предпочитане е ранното лягане вечер и ранното ставане сутрин – така организмът ни ще се адаптира най-добре към енергийните промени в Природата и няма да се чувствуваме отпаднали.

    Каквото става в природата около нас на пролет (бързо разлистване на дърветата, разцъфтяване и раззеленияване на растенията, увеличаване на янската енергия) -- това се случва и в нашето тяло: ускорява се обмяната на веществата, кръвообръщението и потокът на енергията. Ако някъде в организма ни има застой на енергия и кръв, се стига до пролетна умора, психически проблеми и други дисбаланси и предпоставки за заболявания. Стига само да знаем как активно да се адаптираме спрямо промените в природата и практически да увеличаваме енергията си, няма да изпитваме пролетна умора и неразположение, а ще бъдем здрави и жизнени.


Ани Пешева
Академия Ханлин

Няма коментари:

Публикуване на коментар